Stookkosten 

Heb je een eigen cv-ketel of gasmeter, dan betaal je je energie direct aan de energieleverancier van jouw keuze. Sommige woningen hebben geen eigen cv-ketel of gasmeter in de meterkast. Die woningen worden verwarmd door een gezamenlijke ketel, een warmtenet of stadsverwarming (blokverwarming). Woon jij in een woning met blokverwarming of stadswarmte? Lees hier alles over stookkosten.

Servicekosten

Stookkosten en servicekosten zijn niet hetzelfde. Lees meer over servicekosten.

Wat zijn stookkosten?

Stookkosten zijn de kosten voor energie, vaste kosten en het onderhoud van de verwarmingsinstallatie. De energie kan bijvoorbeeld gas of elektriciteit zijn. De vaste kosten bestaan uit vastrecht en transportkosten. En onderhoudskosten zijn bijvoorbeeld het schoonmaken van de cv-ketel en het vervangen van onderdelen.

Het verschil tussen blokverwarming en stadswarmte

Blokverwarming gas

Het gebouw heeft een grote ketel, zoals een centrale verwarmingsketel op gas. De warmte van deze ketel gaat naar de radiatoren of vloerverwarming en verwarmt zo de woningen.

Alle woningen in het gebouw krijgen dus warmte van dezelfde ketel. De kosten voor de verwarming worden verdeeld over de bewoners van het gebouw.

Blokverwarming elektrisch

Warmte wordt opgewerkt met elektra in plaats van gas. Voor de warmte betaal je een voorschot stookkosten.

Er is een elektriciteitsmeter in de woning voor het eigen elektriciteitsverbruik. Hier betaal je apart voor. 

Stadswarmte

Stadswarmte is een netwerk van leidingen onder de grond. Hier stroomt warm water doorheen. Dit warme water wordt gebruikt om jouw woning te verwarmen met radiatoren of vloerverwarming. Je herkent stadswarmte aan de meter in de meterkast. Soms is er een meter voor het hele woongebouw en dan heb je kleine meters op de radiatoren. Deze houden jouw verbruik bij.

Voorschot stookkosten

Wij passen 1 keer per jaar het voorschot stookkosten aan. Meestal vanaf 1 augustus. Elke maand betaal je een een bedrag vooruit (het voorschot). Aan het eind van het jaar kijken we wat jij hebt betaald. Dat vergelijken we met je echte verbruik en de kosten daarvan. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Je betaalt ook vaste kosten. Bijvoorbeeld voor de meter, het transport en de administratie van het meetbedrijf (Ista, Techem of WMS). Soms worden ook gemeenschappelijke ruimtes, zoals een recreatiezaal, verwarmd door de collectieve cv-installatie. Deze kosten verdelen we over alle bewoners.

Afrekening stookkosten

Op jouw afrekening stookkosten vergelijken we jouw energieverbruik en met wat je al hebt betaald (voorschot). Heb je een eigen meter? Dan zijn de kosten per woning verschillend. Dit kan te maken hebben met hoe warm je de woning maakt of hoe lang je doucht.  

De afrekening loopt van 1 januari tot 31 december. Als je niet het hele jaar in de woning hebt gewoond, berekenen we de kosten vanaf wanneer je de woning huurde. Dat staat op de afrekening.

Wat je ook wil weten

Wanneer komt de afrekening stookkosten?

Je ontvangt de afrekening van de stookkosten voor 1 juli.

Over welke periode? 

De afrekening stookkosten gaat over de periode 1 januari tot en met 31 december. Als je niet het hele jaar in de woning hebt gewoond, berekenen we de kosten vanaf wanneer je de woning huurde. Dat staat op de afrekening.

Inkopen van energie, hoe werkt dat?

De prijzen van energie wisselen enorm. En energie is duurder geworden. Wij kopen energie (elektra & gas) in via een inkoopcollectief (Aenergie) tegen betere en lagere tarieven. Voor 2023 hadden wij al een groot deel van de energie ingekocht. Hierdoor zijn de prijzen wel gestegen, maar is de stijging minder hoog.

Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming (TTB)

De overheid wil huishoudens met blokverwarming hetzelfde voordeel geven als huishoudens met een eigen aansluiting. Als verhuurder kregen wij in 2023 een subsidie van de overheid. Dit heet de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming. Het bedrag dat we van de Belastingdienst kregen, trekken we af van de totale stook- en/of servicekosten van het appartementencomplex in 2023. Daarna verdelen we deze kosten onder de bewoners.

Blokverwarming en stadswarmte

De subsidieregeling is voor huurders met blokverwarming. Maar geldt ook voor huurders met stadswarmte die wordt doorbelast in de servicekosten en huurders met een collectieve aansluiting voor elektra in de woning. De regeling geldt alleen voor gebruik van warmte en/of elektra (en soms warm tapwater) in de woning. En niet voor algemene ruimten of een gemeenschappelijke woonkamer.

Aanpassen voorschot stookkosten

Wij passen 1 keer per jaar het voorschot stookkosten aan. Meestal vanaf 1 augustus. Hierbij houden we rekening met: jouw verbruik van het jaar daarvoor, het voorschot dat je in de eerste maanden van dit jaar hebt betaald en de verwachte totale kosten van 2024. Het kan zijn dat we de stookkosten binnen dat jaar nog een keer verhogen. Dit doen we om ervoor te zorgen dat je achteraf niet veel moet bijbetalen. 

Voorschot verhogen?

Wil je je voorschot verhogen? Omdat bijvoorbeeld je energieverbruik is veranderd of gaat veranderen? Neem contact op via het contactformulier om je voorschot aan te laten passen.  

Voorschot verlagen

We kunnen je voorschot niet zomaar verlagen. We willen niet dat je achteraf veel moet bijbetalen. Heb je problemen met het betalen van je vaste lasten? Laat het ons hier weten. 

Afrekening betalen 

Het kan zijn dat je moet bijbetalen. Dit gaat niet via automatische incasso. Dit zijn de manieren waarop je kan betalen: 

  • In de e-mail die je hierover ontvangt, staat een ‘betaal-knop’. Hiermee kun je direct en veilig betalen. 
  • Hebben wij geen e-mailadres, dan ontvang je de factuur per post. Op de factuur staat een QR-code waarmee je direct kunt betalen. 
  • Ook kun je ervoor kiezen om met iDEAL te betalen via Mijn Alliantie.

Geld terugkrijgen

Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen twee weken nadat je de afrekening servicekosten hebt gekregen. Heb je een betalingsachterstand? Dan wordt het bedrag dat je terugkrijgt, verrekend met je achterstand.

Betalingsregeling 

Moet jij veel bijbetalen? En heb je problemen met de betaling? Dan kunnen we samen kijken naar een betalingsregeling. In Mijn Alliantie kun je een betalingsregeling afspreken. Of neem contact op met de klantenservice.